Waterdoorlatende verharding oprit : mogelijkheden. Om wateroverlast te vermijden moet je voor je oprit een waterdoorlatende verharding kiezen. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden. In dit artikel ontdek je enkele opties voor het aanleggen van een waterdoorlatende oprit en hun voor- en nadelen.
Open verharding voor maximale.
Welke oprit verharding kiezen? Zie je door al die soorten stenen de straat niet meer? Geen noo in ons artikel welke oprit verharding kiezen vind je de nodige tips die je kunnen helpen bij het kiezen van een oprit verharding die aan jouw wensen voldoet.
Werking waterdoorlatende verharding. Wanneer u uw oprit , tuinpad of terras aanlegt met waterdoorlatende verharding zal regenwater niet via het oppervlak maar in de bodem wegvloeien. Het hemelwater zal bij regenval in de verharding infiltreren en wordt eerst opgeslagen in de poreuze ruimten van de oprit.
Een oprit aanleggen of een parking aanleggen is van groot belang. Ontdek hier een handige gids dewelke je loodst doorheen de mogelijkheden.
PARKINGS - OPRITTEN - FIETSPADEN. Terradec Solid is een systeem voor het plaatsen van een waterdoorlatende afwerking van gebonden granulaten waarbij een zwaardere belasting verwacht wordt zoals parkings, opritten , fietspaden, … Meer technische info? Bestektekst Solid op steenpuin? Soms is verharding nodig, bijvoorbeeld bij het terras, tuinpaden en de oprit. Hier kan voor waterdoorlatende verharding gekozen worden.
Halfverharding bestaat meestal uit breuksteen of vergruisde schelpen van verschillende groottes en heeft daardoor een natuurlijke uitstraling. Oprit verhardingen verschillen doorgaans niet al te veel in onderhoud maar toch zijn er een aantal verschillen. Zo is een oprit in blauwe steen gevoeliger voor krassen en vervuiling dan een oprit in beton. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Je kunt immers te maken krijgen met bandensporen of met lekkage van olie of vet. Overweegt u om een nieuwe oprit of parking aan te leggen dan bent u bij opritaanleggen. Op deze site komt u alles te weten over veelgebruikte materialen voor opritten , advies over het onderhou prijzen, duurzaamheid en zoveel meer.
Verharding Wegen kunnen qua verharding kan worden onderverdeeld in: verhard half-verhard (grin steenslag) onverhard (zan etc.) De verharding is het deel van het weglichaam waar het verkeer direct overheen rijdt. Ze bestaat uit één of uit meerdere lagen. Dat vraagt om een stevige en weerbare verharding.
Veel opritten zijn verhard met (half)open verhardingen , zoals klinkers, grastegels, grasbetontegels en stoeptegels.
Ze zijn goedkoper in de aanschaf, maar vereisen veel onderhoud en hebben een beperkte levensduur. We hebben de grond onder onze oprit uitgegraven tot da harde grond en willen dus verhogen tot waar de stabilisé moet komen. We hebben al gebeld met meulders en die stellen stelde ons voor om mengpuin te gebruiken (is vrij goedkoop). We vroegen ons af of dit goed genoeg is.
Klinkers met een open voeg zijn geschikt voor een terras, oprit , tuinpaden en voor minder intensief gebruikte wegen en pleinen. Ze zijn niet geschikt voor intensief gebruikte wegen, zoals het hoofdverkeersnet en parkeerplaatsen, vanwege het vervuilingsrisico en de lage belasting die mogelijk is. Zware voertuigen kunnen hier niet op rijden.
Dit type verharding past goed bij alle soorten woningstijlen en laat zich goed combineren met bestaande bestratingsmaterialen zoals beton, natuursteen of hout. Asfalt is een taai bitumineus product dat bestaat uit bitumen, grin zand en andere toeslagstoffen. We kennen het voornamelijk als verharding van de openbare weg maar ook privé parkings en opritten kunnen geasfalteerd worden. Waarom een oprit in asfalt?
Aan een geasfalteerde oprit zijn zowel voor- als nadelen verbonden. Bereken de mprijzen op onze pagina voor het opnieuw bestraten van uw oprit en bespaar op de kosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.